Retailondernemers kunnen hun verkopen aanzienlijk stimuleren door producten te promoten via sociale mediakanalen zoals TikTok en Instagram. Vooral jongeren zijn vatbaar voor producten die in hun social media-feed verschijnen. Maar liefst 20% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan 'verslaafd' te zijn geraakt aan winkelen via social media.
Binnen deze leeftijdsgroep meldt 16% dat ze meerdere keren per week aankopen doen via sociale media, terwijl 7% zelfs meerdere aankopen per dag doet. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed.
Volgens het onderzoek is ruim een kwart van de consumenten in Nederland (27%) in de afgelopen twee jaar meer gaan uitgeven als gevolg van de invloed van social media op hun aankoopgedrag. Bijna een kwart (24%) heeft in dezelfde periode meer impulsaankopen gedaan.
Social media blijkt voor alle leeftijdsgroepen de belangrijkste plek te zijn voor het ontdekken van nieuwe producten: in totaal geeft 38% aan via social media nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Deze trend geldt voor 43% van de 18- tot 44-jarigen, 24% van de 45- tot 64-jarigen en 19% van de 65-plussers. Verder gaf 15% van de consumenten aan meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.