Strategisch advies op maat.
Het blijkt dat ondernemers met een plan succesvoller zijn dan ondernemers die zich laten leiden door de waan van de dag en de kansen die zich spontaan voordoen. Logisch misschien. Toch is het zo dat veel ondernemers nalaten om een plan te maken voor de nabije toekomst. Om een antwoord te hebben op de vraag; “waar sta ik over vijf jaar?” Daarom is het goed om zo nu en dan eens te praten met een bedrijfsadviseur. Die je bedrijf kent én die weet welke kansen er zijn.
Soms lijken bedrijfskundige vragen heel eenvoudig. Toch is dat niet altijd het geval. Een ondernemer in de metaalbewerking, klaagde over het gedoe van twee productielocaties. Terwijl technisch gezien, alles gemakkelijk onder één dak uitgevoerd zou kunnen worden. Ook de economische voordelen leken in eerste instantie een keuze voor één locatie te rechtvaardigen. Echter, bij een rondvraag onder de medewerkers, kwam een ander aspect naar boven. De te sluiten voorkeurslocatie, die al wat ouder was, bleek juist de plek waar de meeste specialisten aan het werk waren. Deze specialisten hadden weinig trek om hun werk 30km verderop te gaan doen. Het mogelijke verlies aan gespecialiseerde arbeidskrachten was uiteindelijk de grootse drempel om de verhuizing door te zetten. Uiteindelijk werd een moderniseringsplan uitgevoerd en bleek er juist een omzetgroei gerealiseerd te worden in de locatie die eigenlijk gesloten zou worden.
Het kan aanlokkelijk klinken om je bedrijfsrisico’s te spreiden en te mikken op twee paarden. En, zolang je in staat bent om dat goed te organiseren, dan is er niets aan de hand. Toch blijkt in de praktijk vaak dat er keuzes gemaakt dienen te worden. Als het gaat om investeringen, het aantrekken van mensen of simpelweg, als blijkt dat de eigenaar enthousiaster wordt voor één van de activiteiten. Daarom is het belangrijk om tijd en aandacht te geven aan een goed bedrijfsplan. Waarin goed wordt nagedacht wat de potentie is, maar ook wat het betekent om die potentie waar te maken. Het is dan ook zinvol om op tijd te sparren met je OOvB bedrijfsadviseur voor een strategisch plan.
Als een bedrijf, en ondernemer, al wat langer actief is ontstaat er vaak een soort van gelatenheid. Het ‘draait’ allemaal prima en er zijn nog weinig verrassingen. Niks mis mee, zou je zeggen. Toch is het goed om zo nu en dan eens afstand te nemen en te kijken wat beter zou kunnen. Er is een aardig gezegde over; ‘je moet niet alleen werken in je bedrijf, maar ook aan je bedrijf’. Want ook klanten willen graag klant zijn bij een bedrijf dat ‘vooruit’ gaat. Waar energie in zit. OOvB heeft dan ook een aantrekkelijk programma ontwikkeld dat je eens op een andere manier naar je eigen bedrijf laat kijken. Dat programma heet; Grip op Groei. Vraag er maar eens naar bij je OOvB bedrijfsadviseur.
Vooral op het gebied van automatisering en digitalisering gaan de ontwikkelingen snel. Zo snel dat het als MKB ondernemer niet altijd meevalt om op de hoogte te blijven. Collega ondernemers en specialistische toeleveranciers kunnen een belangrijke informatiebron zijn, maar het is minstens zo belangrijk om zo nu en dan ook eens aandacht te besteden aan algemene en objectieve informatie via vakbladen of internetplatforms. Natuurlijk kan jouw OOvB bedrijfsadviseur je ook informeren over relevante ontwikkelingen.