‘Achteraf betalen’ mogelijkheid in winkels, roept bezorgdheid op

Betaal dienstverlener Klarna biedt consumenten nu ook de mogelijkheid om in fysieke winkels achteraf te betalen. Hoewel zowel retailers als consumenten de betaalmethode omarmen, maken politici en financiële experts zich zorgen over het risico op oplopende schulden, vooral onder jongeren.

‘Achteraf betalen’ mogelijkheid in winkels, roept bezorgdheid op

Uitbreiding naar fysieke winkels
Betaalbedrijven zoals Klarna, Riverty, Billink en In3 bespraken deze week met de Tweede Kamer de groei van achteraf betalen in winkels.

Moder retailer H&M investeerde in 2018 al in Klarna en biedt deze betaaloptie sinds 2020 in haar Nederlandse filialen aan. Het modeconcern ziet de dienst als een manier om in te spelen op veranderende consumententrends.

Financiële risico’s en politieke zorgen
Hoewel de optie populair is, waarschuwen experts voor de gevolgen. Volgens experts van enkele banken vergroot de methode de verleiding om te kopen zonder direct te betalen, wat kan leiden tot betalingsproblemen. De AFM signaleert dat vooral jongeren (18-24 jaar) hierdoor vaker in de schulden belanden.

Een aantal politici uit hun zorgen over deze trend. Boetes bij te late betalingen kunnen hoger uitvallen dan het aankoopbedrag, met kosten tot 13,50 euro. Dit vergroot de financiële kwetsbaarheid van consumenten.

Meer detail- en groothandel nieuws: