Online een kratje bier bestellen, of een reuzeverpakking toiletpapier? Wel zo gemakkelijk. Afgeleverd voor de deur. Wat wil je nog meer. Het was dan ook logisch dat de online bestellingen voor de supermarktwinkels een flinke groei lieten zien. Met de uitbraak van corona, kwam er een flinke versnelling in.
De wat terughoudender groep van ouderen, ontdekte eveneens het gemak van online bestellen en klikte er online op los.
Toch lijkt het nu over met het klikgemak. Tenminste, dat constateren de onderzoekers van retailonderzoeker GfK. Na een record online marktaandeel van zo’n 7,5% in online bestellingen, is sinds april een daling ingezet. De daling bedraagt een 0,5%. Een stevige daling, aldus de onderzoekers. Uit de profielonderzoeken blijken vooral de 50 plussers terug te keren naar de fysieke winkel.
Zij voelen zich kennelijk weer wat veiliger en ervaren het fysieke winkelen nog steeds als prettig. De jongeren, vooral gezinnen, blijven trouw aan hun nieuw ontdekte online gemak. Het ziet er dan ook naar uit dat het vooral die groepen zijn die meer en meer zullen kiezen voor het online gemak van thuisbezorgen.
Al moet niet vergeten worden dat het supermarktwinkelen vooral een hybride aankoopgedrag zal laten zien. Dan weer online, voor de praktische zaken, dan weer fysiek voor het lekkers en de bijzondere momenten.