Ook met mondkapje en afstandsmaatregelen, bleek Pasen een belangrijk motief om massaal de supermarkten op te zoeken. De omzet van de gezamenlijke supermarkten kwam uit op een bedrag van een kleine miljard euro.
Een jaar geleden werd zo’n 60 miljoen euro minder omgezet. Retaildeskundigen vinden het opvallend dat dit jaar opnieuw een record werd gezet. Zeker omdat een jaar geleden – enkele weken na invoering van de lockdown – slechts een klein deel van de horecabedrijven op de situatie was ingespeeld met afhaalmogelijkheden.
Hoe groot het verschil in het retaillandschap is, mag blijken uit het faillissement van het reisconcern D-reizen, waardoor de winkelstraat opnieuw een winkelketen uit het straatbeeld ziet verdwijnen. Echter, het kan zijn dat een doorstart wordt onderzocht. Niettemin geeft het aan dat tegenover het succes van de supermarkten veel leed staat van andere winkelketens. De modewereld blijft ook in zwaar weer en ziet ondanks het winkelen op afspraak nog geen wenselijke omzet in het verschiet.