Succes Black Friday verdeeld over meerdere dagen

PostNL heeft de maandag voorafgaand aan Black Friday zijn drukste dag ooit beleefd, met 2,8 miljoen verwerkte pakketten. Het bedrijf heeft gemerkt dat de koopgekte rondom Black Friday zich steeds meer over de hele week verspreidt.

Succes Black Friday verdeeld over meerdere dagen

Ook online betaalplatform iDEAL noteerde recordcijfers. Tussen vrijdag, de week voor Black Friday, en donderdag verwerkte iDEAL 36,25 miljoen betalingen, een stijging van 27% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoewel het aantal betalingen op Black Friday zelf lager uitviel dan vorig jaar (5,82 miljoen tegenover 7,13 miljoen), werd dit ruimschoots gecompenseerd door de drukte in de dagen ervoor. Consumenten gingen al eerder op koopjesjacht, zonder te wachten op de traditionele kortingsdag. Black Friday is niet langer een eenmalige piekdag aldus iDEAL.

Kortingen gelden bovendien inmiddels niet alleen voor elektronica, maar ook voor witgoed, kleding en entertainment. Dat maakt deze week steeds belangrijker voor de onlinebetaalmarkt.

De drukste dag voor iDEAL was maandag 25 november, met 5,92 miljoen betalingen. Veel consumenten lijken na salarisuitbetaling direct te shoppen.