Retail moet vooral “The place to buy” blijven, en niet “The place to be”

Terwijl de economische tegenwind voor de retailwereld lijkt toe te nemen, lijkt dat gepaard te gaan met een toename van onzekerheid. Volgens een gerenommeerd onderzoeksbureau leidt dat er dan weer toe dat winkeliers hun oog voor de bal verliezen. Ofwel, aandacht geven aan de verkeerde zaken.

Retail moet vooral “The place to buy” blijven, en niet “The place to be”

Voor retailers draait alles om bezoekers aantrekken, omzet verhogen en winst maken. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar volgens winkelgedragsonderzoekers zijn deze zaken essentieel voor overleven in de retailwereld.

De onderzoekers benadrukken dat het belangrijk is om de basis op orde te hebben en waarschuwen voor te veel focus op modewoorden zoals "vergroening," "autoluwe zones" en de "place to be" in plaats van de "place to buy."

Het is verleidelijk om mee te gaan in hippe trends, maar deze kunnen juist schadelijk zijn. Neem bijvoorbeeld de focus op emissieloze zones en autovrije binnensteden. Het idee klinkt goed, maar veel consumenten komen met de auto en zijn goed voor een groot deel van de omzet. Winkels moeten bereikbaar blijven voor alle vervoersmiddelen, anders blijven klanten weg en daalt de omzet.

Ook de zogeheten "klantreis" wordt vaak overschat; klanten willen gewoon een plek waar ze makkelijk kunnen kopen. Volgens de onderzoekers is het belangrijk om een duidelijke winkelfunctie te behouden. Een winkelgebied moet meer zijn dan een "straat met winkels"; het moet een echte marktplaats blijven. Focus daarom op een goede bereikbaarheid en een prettig winkelgebied, zodat bezoekers blijven komen en het winkelgebied levendig blijft.