In het derde kwartaal van dit jaar waren de Nederlandse winkelstraten rustiger dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit onderzoek van een onderzoeksbureau in de retail.
Het aantal winkelbezoekers daalde met 6,25 procent, vooral in juli. In augustus en september herstelden de bezoekersaantallen zich echter tot het niveau van 2023. Grote steden hadden het meest te maken met een daling van bezoekers, met gemiddeld 7,8 procent minder, terwijl middelgrote steden een daling van 3,7 procent zagen. Een opvallende trend is de groei van weekendshoppers: de drukte op zondagen steeg met 5,1 procent, en op zaterdagen met 3,8 procent. Dit wijst erop dat consumenten weer vaker in het weekend samen willen winkelen, terwijl doordeweekse dagen vooral tijdens en na de coronaperiode drukker waren. Het bureau adviseert stedelijke centra om hun winkelgebieden aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door een gevarieerd winkelaanbod, cultuur, horeca en diensten aan te bieden.
Daarnaast zou een groter aanbod van woningen in het centrum de vraag naar producten en diensten kunnen stimuleren en de levendigheid van binnensteden vergroten.