De Rotterdamse haven rapporteerde over het afgelopen jaar een ongekende daling in het aantal zee- en binnenvaartschepen, een directe weerspiegeling van de wereldwijde economische onrust.
In 2023 arriveerden 27.886 zeeschepen, een daling van 1.143 vergeleken met het voorgaande jaar, en het aantal binnenvaartschepen kromp met 8.276 tot 89.183. Deze afname is een primeur in de havenhistorie en een indicatie van de economische situatie, vooral gedreven door teruglopende economieën in grootmachten zoals Duitsland en China.
De overslagcijfers tonen ook een krimp van 6%, mede veroorzaakt door EU-sancties tegen Rusland en de afgenomen wereldhandel. China's verminderde import uit Europa en de tegenslagen in de Duitse auto- en chemische industrie dragen bij aan de daling.
De economische teruggang leidt tot minder consumptie, wat direct impact heeft op handelshubs zoals de Rotterdamse haven. Bart Kuipers, haveneconoom van de Erasmus Universiteit, vergelijkt de haven met een kanarie in de kolenmijn: de situatie in Rotterdam reflecteert bredere economische trends. De containeroverslag, met dalende cijfers twee jaar op rij, bevestigt deze zorgelijke trend, waarmee 2023 naar verwachting op het niveau van 2017 uitkomt.