De Europese transporttarieven vertonen uiteenlopende trends, beïnvloed door stijgende kosten en een zwak economisch herstel. Volgens het European Road Freight Rate Benchmark voor Q4 2024 stegen contracttarieven op belangrijke routes, terwijl de spotmarkt grillig bleef.

Contracttarieven stijgen, spotprijzen blijven wisselvallig
In Q4 2024 steeg de contractrate-index met 2,8 punten naar 128,9, terwijl de spotrate-index slechts 0,5 punten steeg naar 123,9. Toch liggen beide nog onder het niveau van 2023. Op de route Duisburg–Wenen stegen de contracttarieven zelfs met 8,0% tot 1.386 euro.
Kosten drukken marges
Hogere dieselprijzen (+4,6%), verhoogde tolheffingen in Duitsland en Denemarken, en een groot chauffeurstekort (500.000 vacatures) zorgen voor stijgende kosten in de sector.
Zwakke economie en regionale verschillen
De Europese economie groeide slechts 0,3% in Q3 2024. De industrie in Duitsland en Oostenrijk kromp, terwijl de havens van Rotterdam en Antwerpen groeiden. Polen blijft een stabiel logistiek knooppunt, terwijl Frankrijk kampt met dalende consumentenuitgaven.
Vooruitzichten voor 2025
Contracttarieven zullen naar verwachting verder stijgen, terwijl spotprijzen volatiel blijven. Nieuwe CO2-heffingen vanaf 2027 kunnen extra kosten veroorzaken, waardoor strategische planning steeds belangrijker wordt.