De Nederlandse retailsector bevindt zich in een ernstige crisis, volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retail aan de Nyenrode Business Universiteit. Deze crisis treft niet alleen middelgrote winkelketens, maar ook individuele winkels, en het lijkt op een 'pompen of verzuipen' situatie.
Winkelketens zoals Scotch & Soda, Big Bazar en BCC hebben te kampen met betalingsproblemen als gevolg van hoge huurprijzen, stijgende personeelskosten en toenemende energietarieven. De gevolgen van deze problemen worden steeds zichtbaarder in de winkelstraten, waar veel panden leegstaan. De winkelstraat als sociale ontmoetingsplaats staat onder druk door deze opeenstapeling van problemen.
De recente problemen bij BCC waren verrassend, maar volgens Koelemeijer niet uniek. Veel andere vergelijkbare formules die eigendom zijn van Mirage Retail Group ondervinden soortgelijke problemen.
Tijdens de COVID-19-pandemie hebben veel ondernemers steun ontvangen, maar voor winkelketens waren de maatregelen vaak ongunstig. De online omzet steeg weliswaar, maar de marges daarop zijn veel lager. Daarnaast hebben retailers te maken met belastingschulden, stijgende inflatie en hoge personeels- en energiekosten.
In vergelijkbare sectoren zoals speelgoed, witgoed en bruingoed kunnen vergelijkbare problemen zich voordoen. De online concurrentie is hevig en zowel grote ketens als kleine zelfstandige retailers hebben moeite om te concurreren met grote spelers zoals MediaMarkt en Coolblue. De toekomst lijkt somber voor veel Nederlandse retailers in deze uitdagende omgeving.