Kledingretail profiteert het meest van consumentenuitgaven

Nederlanders hebben in juli meer geld uitgegeven aan kleding dan een jaar eerder. Maar bij de drogist hielden zij juist de hand op de knip. De totale consumptie van huishoudens was in juli 1,1 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, volgens statistiekbureau CBS. De onderzoekers maken onderscheid tussen goederen en diensten.

Kledingretail profiteert het meest van consumentenuitgaven

Aan goederen gaven consumenten 3,2 procent meer uit dan een jaar eerder. Ze kochten vooral meer elektrische apparaten, spullen voor de woning en kleding. Consumenten besteedden 6 procent minder aan energie, motorbrandstoffen en drogisterijartikelen. Voeding en genotmiddelen, zoals alcohol en tabak, waren ook minder populair. Die uitgaven zakten met 1,5 procent. Nederlanders gaven juist iets meer uit aan diensten (0,4 procent).

Het extra geld ging vooral naar vervoer en communicatie. Wel besteedden consumenten minder geld aan horeca, recreatie en cultuur dan een jaar eerder.

De consumptie door huishoudens hangt samen met de verwachtingen van consumenten, de ontwikkeling van hun vermogen en de situatie op de arbeidsmarkt.

Meer detail- en groothandel