Het is nog niet zo lang geleden dat we de economische schade hebben ervaren toen het vrachtschip Ever Given in 2021 de doorvaart in het Suezkanaal belemmerde. Hoewel de vergelijking niet helemaal opgaat, lijken de toenemende vertragingen in de haven van Singapore een stevige impact te gaan opleveren voor de westerse economie.
Volgens het Aziatische analysebureau Linerlytica, ervaren schepen hier wachttijden tot zeven dagen, met ongeveer 450.000 containers die momenteel stilstaan. Ook in Shanghai, de grootste containerhaven ter wereld, kampen schepen met aanzienlijke vertragingen, waarbij de wachttijden variëren van 72 tot 96 uur volgens de Duitse rederij Hapag-Lloyd.
Het transport-onderzoeksbureau beschrijft de situatie in Singapore als kritiek en merkt op dat sommige rederijen besluiten om deze haven over te slaan, wat de druk op andere Aziatische havens verhoogt. Deze verstoringen dreigen verder te escaleren in de komende maand. Wereldwijd zijn bijna 2 miljoen containers geïmmobiliseerd, waarvan een kwart in Singapore.
De congestieproblemen worden verergerd door de crisis in de Rode Zee, waarbij rederijen hebben gekozen om via Kaap de Goede Hoop te varen om aanvallen te ontwijken, wat de vaartijden aanzienlijk verlengt. Dit heeft geleid tot een onbalans in containerbeschikbaarheid tussen Azië en Europa, vooral omdat herstel van goederenvolumes uit China een verrassende toename in vraag heeft veroorzaakt. Rederijen hebben geprobeerd de capaciteit te vergroten door schepen van intra-Aziatische routes te halen, maar dit zorgt voor extra verstoringen in zowel Dubai als in Mediterrane havens.