Een recent Europees rapport van de IRU (International Road Transport Union) toont aan dat meer dan de helft van de transportbedrijven hun activiteiten niet kan uitbreiden door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Dit tekort heeft al geleid tot verminderde productiviteit bij bijna 50% van deze bedrijven en een omzetdaling bij 39%. De EU, Noorwegen en Groot-Brittannië kampen samen met een tekort van 233.000 chauffeurs, een aantal dat mogelijk stijgt naar 745.000 in 2028 als gevolg van pensionering.
De gemiddelde leeftijd van vrachtwagenchauffeurs is 47, waarbij een derde ouder dan 55 is en binnen tien jaar met pensioen gaat. Minder dan 5% van de chauffeurs is jonger dan 25.
Om chauffeurs te werven en te behouden, bieden transportbedrijven hogere lonen, prestatiebeloningen, en investeren in betere voertuigen en opleidingskansen. De hoge kosten voor het behalen van een vrachtwagenrijbewijs vormen echter een grote barrière, vooral voor jongeren. Slechts 4% van de chauffeurs in Europa is vrouw, wat wijst op de noodzaak om arbeidsomstandigheden en toegang tot faciliteiten te verbeteren om meer vrouwen aan te trekken.