De transport- en logistieksector maakt in 2024 gematigde vooruitgang door, aldus een onderzoek van één van de grootbanken in Nederland. Het goederenvervoer is gestabiliseerd door een normale uitgave van consumenten, maar er zijn nog steeds beperkingen in aanbod en uitdagingen in de handel die de groei remmen. Gelukkig is er wel sprake van een lichte groei in wegtransport, pakketvervoer, logistieke dienstverlening en scheepvaart, waardoor de sector zich enigszins herstelt ondanks tegenslagen in de bouwsector.
Internationale handel wordt nog steeds beïnvloed door geopolitieke spanningen, wat leidt tot verstoringen zoals het mijden van de Rode Zee. Nederland voelt de impact van de problemen met de Duitse export en andere geopolitieke risico's. Desondanks wordt verwacht dat 2024 beter zal zijn dan het voorgaande jaar, mede dankzij een geleidelijke toename van de consumentenvraag.
Hoewel veel bedrijven te maken hebben gehad met lagere winst door verminderde vraag en hogere kosten, blijven de meeste in de transportsector toch stabiel. Dit komt deels door de inzet van efficiëntere en elektrische voertuigen, wat ook heeft geleid tot een positieve trend in CO2-uitstoot.
Een groot knelpunt blijft het tekort aan personeel, vooral in de logistiek, maar ook in technische functies zoals onderhoudspersoneel. Dit vormt een nieuwe uitdaging voor de sector, die anders is dan de uitdagingen tijdens eerdere periodes van economische neergang.