Huismerken zijn allang geen onbekend fenomeen meer in het supermarktschap. Langzaam maar zeker lijkt het er echter op dat met de opkomst van het ‘huismerk’ de aanval wordt ingezet tegen het A-merk.
Zo werden de A-merken in veel schappen al verplaatst naar het bodemschap. Voor de supermarkt is het een stap die zorgt voor een aantrekkelijke marge. Voor de consument is het eveneens een prima ontwikkeling omdat de prijs van een huismerk veel aantrekkelijker is dan van een A-merk. Toch zijn er nog een groot aantal A-merken die als ‘trekker’ werken voor het winkelpubliek. Er is dus een duidelijke balans waarbinnen de supermarkten dienen te opereren. Al was het maar omdat ook de A-merken niet stilzitten en ervaringen opdoen bij nieuwe kanalen.
Als consument hoef je dan ook niet raar op te kijken als je frisdankvoordeeltjes ziet bij de bouwmarkt (om maar eens een voorbeeld te noemen). Vooralsnog is het voor de consument goed nieuws, omdat het een prijsdrukkend effect heeft.