Het lijkt erop of relatiegeschenken trendgevoelig zijn. In het ene jaar wordt gezegd dat er een flinke afname is, het jaar erop wordt net zo gemakkelijk verkondigd dat het relatiegeschenk onverminderd populair is. Eén ding is zeker, bij grotere organisaties (waar een compliance afdeling kijkt naar beïnvloeding en omkoping) is het relatiegeschenk niet meer wenselijk. Aan de andere kant zijn er talloze MKB ondernemingen die zowel medewerkers als relaties willen bedanken voor hun inzet en klandizie. Maar wat is nou een goed relatiegeschenk?
De belastingdienst vindt er ook iets van. Een relatiegeschenk dient in ieder geval incidenteel te zijn. Verder is het zo dat het een gift dient te zijn waarvoor geen tegenprestatie verwacht wordt. Tenslotte is het zo dat het dient te gaan om bestaande relaties, een geschenk voor een potentiële klant valt onder bedrijfskosten.
De relatiegeschenkenbranche doet zo nu en dan onderzoek. Daaruit blijkt dat ruim 80% van de ontvangers het waardeert om een relatiegeschenk te ontvangen. Populair zijn USB-sticks, powerbanks en de wat duurdere bluetooth speakers. Maar ook het strooigoed als pennen, mokken en bidons, blijven onverminderd populair.
Vooral in B2B omgevingen (van bedrijf naar bedrijf) is het zo dat de betere relaties worden getrakteerd op zinvolle en functionele relatiegeschenken. Van belang, aldus de experts uit de branche, is het om een relatiegeschenk persoonlijk af te geven. Dat laat zien dat je de relatie echt waardeert. Maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al.