Om de ambitieuze CO2-reductiedoelen van de Europese Unie te behalen, is het cruciaal dat het vrachtwagenpark vergroent. Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging, benadrukt echter dat een ernstig tekort aan laadcapaciteit deze transitie belemmert. Hij pleit voor een Europees recht op laden en realistische plannen om de laadinfrastructuur uit te breiden. Met minder dan tien jaar tot 2030 en een doelstelling van 430 duizend elektrische vrachtwagens, is de huidige situatie, waarbij nauwelijks elektrische vrachtwagens rijden, zorgwekkend. Het vereist directe actie.
De logistieke sector, sterk afhankelijk van wegtransport, kan zich geen halfslachtige oplossingen veroorloven. Minimaal 35.000 laadpalen moeten op het hoogspanningsnet aangesloten zijn en de infrastructuur moet aangepast worden voor zwaar vrachtverkeer. Dit is essentieel om klimaatdoelen te bereiken en de Europese vrachtwagenindustrie duurzaam en competitief te houden.
Het is tijd dat overheden, de industrie en energieleveranciers samenwerken om deze essentiële infrastructuur te realiseren, waardoor een snelle overgang naar elektrisch vervoer mogelijk wordt.