Met grote krantenkoppen wordt het leed in de winkelstraat aangeduid. Als we alleen al kijken naar wat zich afgelopen weken voltrok? ‘BigBazar op randje van omvallen’. ‘BCC vraagt uitstel van betaling aan’. ‘Shoeby probeert faillissement te voorkomen’. Er worden tal van redenen aangegeven voor dit slechte nieuws, toch lijkt er één belangrijkste hoofdreden te zijn.
Namelijk dat consumenten meer en meer online kopen en steeds minder erop uit gaan om een bezoek te brengen aan een fysieke winkel. Betaalverwerker Adyen kan het precies zien. ‘Wat’ we uitgeven, en ‘waar’ we het uitgeven. Uit onlangs gepresenteerde cijfers blijkt dat we elektronica- en multimedia producten voornamelijk online kopen. Bijna 60% van alle aankopen geschiedt met een knop op de computer. In 36% van de gevallen gaan ‘we’ voor deze producten naar de fysieke winkel. Voor kleding is het ongeveer 50 / 50. Maar als we dat afzetten tegen de cijfers van een jaar eerder is er toch enige reden voor zorg. Toen kochten we namelijk nog ruim 60% in de fysieke winkel.
Voor meubels ziet het er voor de fysieke winkel nog iets rooskleuriger uit. Ruim 2 op de 10 mensen koopt hun meubels online. Maar ook hier is de groei van online wel opvallend, want 1 jaar eerder was dit slechts 1 op de 10 mensen. Voor wat betreft de dagelijkse boodschappen blijven ‘we’ ook trouw aan de fysieke winkel. 8 van de 10 mensen koopt hun boodschappen nog altijd gewoon in de echte winkel.