Als er één branche is die last heeft van schaarste op de arbeidsmarkt, dan is het wel de ‘zakelijke dienstverlening’. Omzet en productiviteit hebben immers direct te maken met het aantal inzetbare uren van medewerkers.
Juist de kleinere MKB zakelijke dienstverleners zien zich geplaatst voor grote uitdagingen om nieuwe medewerkers te vinden en de bestaande medewerkers aan zich te binden. Vooral in de IT en in de techniek trekken de grotere ‘corporates’ aan het schaarse talent. Daarbij worden aanlokkelijke middelen ingezet als auto’s van de zaak, dure computers van de zaak, mobiele telefoons, abonnementen op sportclubs en ook nog eens salarissen die door kleinere MKB dienstverleners nauwelijks zijn op te hoesten. Toch zijn ook de kleinere MKB dienstverleners niet kansloos. De collegialiteit is vaak beter, het gevoel bij een team te horen. Of het idee om echt invloed te hebben bij de realisatie van projecten. Wat ook helpt is om medewerkers te helpen in hun ontwikkelwensen. Want een medewerker die zich prettig voelt, gaat niet zomaar weg.