In mei 2023 steeg de omzet in de Nederlandse detailhandel met 2,9 procent ten opzichte van mei 2022, meldt het CBS. Echter, de interieurbranche zag een daling van 9 procent. Een rondgang langs een aantal interieurzaken, levert een aantal verschillende inzichten op.
Ondanks rustigere periodes is de huidige klant zeer serieus en niet bang om bewust te investeren in kwaliteitsmeubels. Keukenzaken en slaapspeciaalzaken presteren beter dan meubelzaken, hoewel de bezoekersaantallen licht dalen. De discountachtige zaken rapporteren nog steeds sterke groei en veel kansen, ondanks hoge transportkosten. De speciaalzaken zijn optimistisch omdat het volgens hen nog steeds draait om vakmanschap, service en goede prijs-kwaliteitverhoudingen. Ook ziet men de markt als uitdagend maar kansrijk, met investeringen die renderen in grotere orderwaardes. Een andere speciaalzaak meldt dat er meer focus nodig is voor bepaalde merken en stijlen, dan alleen maar een breed aanbod aanbieden.
Bovenal wordt ook benadrukt dat de markt grillig is en het belang van gedetailleerde aandacht voor klanten belangrijker is dan ooit.