Het zijn spannende tijden. In velerlei opzicht. Oorlogsdreiging, oplopende energie-, brandstof- en grondstoffenprijzen? De mogelijke terugkeer van een nieuw virus? Een tekort aan medewerkers? Het is dan misschien ook niet zo vreemd dat zo’n 50% van alle werknemers te maken heeft met serieuze gevoelens stress en / of depressiviteit.
Als werkgever brengt dat een extra verantwoordelijkheid mee. Want naast het feit dat je het vertrouwen dient te geven aan de medewerkers om je heen, dien je ook een beetje vertrouwen te kunnen geven aan jezelf. Uit een onderzoek van een gerenommeerd Amerikaans instituut blijkt dat leiders die op een realistische wijze kijken naar de kansen in de toekomst, mentaal het best in balans zijn. Dat is de leider die niet vertrouwt op intuïtie en ‘zo hebben we het altijd gedaan’, maar de leider die in staat is om enkele scenario’s te schetsen en op basis van voortschrijdend inzicht aan te passen en bij te sturen. Deze leiders zijn minder bezig met ‘voorspellen’ maar met ‘voorstellen en inbeelden’.
Het mentale voordeel is dat wanneer zaken niet helemaal gaan zoals verwacht, dat niet direct leidt tot teleurstelling en een lichte vorm van paniek. Aanpassen hoort namelijk bij het plan.
Elk voordeel heeft een nadeel. En dat is in dit geval niet anders. Het maken van plannen kost namelijk veel meer tijd. Er is niet één plan, maar er dienen meerdere plannen uitgewerkt te worden. Het voordeel van dit extra tijdbeslag betaalt zich echter dubbel en dwars terug. Dit type leider weet namelijk veel meer te bereiken (21% meer), voelt zich beter (25% meer) en ze zijn minder angstig (34% minder). Dus, misschien toch eens wat meer plannen en scenario’s maken voor de toekomst van je bedrijf.