Tijdens het Emerce Retail congres in Maarssen was een duidelijk signaal te herkennen. De sterke groei in E-commerce omzet voor producten lijkt over te zijn. Uit een onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat in 2022 zelfs minder producten zijn gekocht online, dan een jaar eerder.
De lichte omzetstijging is te danken aan de prijsstijgingen. Alle reden om eens goed te kijken naar wat er aan de hand is. Volgens enkele experts is het allang niet meer verrassend om een online shop te hebben waarin duizenden producten worden aangeboden voor een aantrekkelijke prijs. Voor klanten die heel goed weten wat ze willen hebben, kan het nog werken. Maar voor klanten die zich oriënteren, en wellicht iets van advies willen, is de ‘ouderwetse’ online shop niet de beste keuze. Daar waar in fysieke winkels altijd een aanspreekpunt aanwezig is, moet je het als online consument zelf uitzoeken.
De grote wenselijke verandering, aldus de experts, is dan ook niet om nog meer producten aan te bieden, maar om het oriëntatie- en zoekproces te verbeteren. Of dat dan moet met chatbots, of met een toegankelijke online helpdesk? Dat is een kwestie van uitproberen, is de opvatting.