De elektrische fietsen zijn niet aan te slepen. Toch blijkt ook hier maar weer eens dat snelle groei niet de garantie is voor succes. Twee van de bekendere merken - Van Moof en Stella - blijken behoorlijke financiële problemen te hebben.
Stella werd tijdens de Coronaperiode geconfronteerd met een overweldigende vraag waarop een tekort aan voorraad ontstond. Als antwoord werden de inkopen opgevoerd. Echter, zoals het zich nu laat aanzien, blijken de overtollige voorraden een enorme druk te leggen op het werkkapitaal. Noodzakelijkerwijs werden de verkoopprijzen verlaagd om de bestellingen op niveau te houden. Voor het ‘hippe’ Van Moof zijn de problemen nog serieuzer. Over de afgelopen 5 jaren werd de omzet opgevoerd van 10 miljoen euro naar ruim 83 miljoen euro. Dit dankzij openingen van nieuwe winkels in aansprekende grote wereldsteden zoals Londen, New York en Tokio.
De groeispurt in omzet resulteerde afgelopen jaar echter in een verlies van maar liefst 78 miljoen euro. Investeerders en leveranciers is nu gevraagd om enkele tientallen miljoenen euro’s in het bedrijf te stoppen.