We willen als mensen graag bij andere mensen horen. Voeger werd dat duidelijk door het lidmaatschap van omroeporganisaties, kranten en verenigingen. Tegenwoordig doen we dat nog steeds, met dat verschil dat we de verenigingen en clubs wat vaker inwisselen. Met de opkomst van online communities is het verenigingsmodel verplaatst naar internet.
Maar niet minder effectief. Sterker nog, bedrijven ontdekken de kracht van een gedeelde interesse om de loyaliteit van klanten te versterken. Zo deelt de visspeciaalzaak allerlei tips over het beste aas voor elk type vis, of een test van de beste werphengel. Een goede reden voor de sportvisliefhebber om betrokken te blijven bij de specifieke visspeciaalzaak. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de fietsenspeciaalzaak, voor de doe-het-zelf zaak en voor de wijnwinkel, om maar eens enkele voorbeelden te noemen.
Er zit natuurlijk wel een stevige maar aan. Want het betekent wel iets om al die nuttige informatie te verzamelen en op een leuke manier te beschrijven en te delen met klanten. Misschien vraagt het zelfs wel om hulp van specifieke online dienstverleners. Echter, het is wel een effectieve manier om je als bedrijf te wapenen tegen de concurrentiekracht van steeds groter wordende online aanbieders.