Als je actief bent in de retail, of nauw verbonden bent aan bedrijven die het normaal gesproken moeten hebben van de consument in de winkelstraat? Dan zijn de tijden zwaar. Toch zijn er ook bedrijven of bedrijfstakken die weinig of geen last hebben van de coronacrisis.
Laten we er eens een aantal noemen.
Er is een ongekende vraag naar beschermingsproducten. Mondkapjes, handschoenen, wegwerpkleding. Maar ook desinfectiemiddelen en zeep staan hoog op het boodschappenlijstje van menig inkoper. Daar waar gewerkt wordt – in distributiecentra, op bouwplaatsen en productieomgevingen – is een enorme behoefte aan zeep. Ook wegwerphanddoeken en poetsdoeken zijn populaire goederen.
Microsoft Team, Google Hanghouts, Apple Facetime, Zoom, het zijn zo maar enkele software toepassingen die het mogelijk maken om met elkaar te vergaderen. Op afstand, terwijl je gewoon thuis bent. Ideaal natuurlijk, en al helemaal als je over het eerste stadium van onwennig heen bent. Het zou ook zomaar eens kunnen dat, nu we eenmaal gewend raken om via beeld op afstand met elkaar te communiceren, het ouderwetse overleg ook na corona een stuk minder gaat plaatsvinden.
VanMoof, Stella, Amslod, Gazelle, Sparta? Zo maar enkele Nederlandse fietsenfabrikanten die positief verrast zijn door de effecten van het coronavirus. Want wat blijkt. Vele Nederlanders hebben het verplicht thuiswerken aangegrepen om wat meer aan lichaamsbeweging te doen. Een gezonde ontwikkeling die tot blijdschap leidt bij de elektrische fietsenmakers van Nederlanders. Trouwens, ook de fietsenmakers zijn er blij mee.
We zijn het bijna alweer vergeten. Toch was het groot nieuws tijdens de eerste weken van de coronacrisis. “We” sloegen allemaal massaal aan het hamsteren. Toiletpapier, rijst, frietvet, alsof we voor maanden voorraad zouden moeten inslaan. De supermarkten draaiden overuren en er onstonden zelfs heuse vechtpartijen. Het nieuwe normaal lijkt te zijn ingetreden, maar het is duidelijk dat de supermarkten crisisbestendig zijn.
Op een ruime steenworp afstand van het Bernhoven ziekenhuis in Uden (het epicentrum van de coronacrisis) vind je een alleraardigst initiatief van Jan en Birgitte van den Elzen. Het gaat om een aardbeien drive-in. Geen gewone aardbeien, maar echt lekkere Eve’s delight aardbeien, die kweker Jan van den Elzen verbouwt in een kassencomplex van zo’n 3 hectare. Ze zijn er vorig jaar al mee begonnen, maar nu – tijdens de intelligente lock down – lijkt het één van de meest begerenswaardige uitjes te zijn. Zozeer zelfs dat de politie inmiddels toezicht dient te houden. Het record van afgelopen week, was een file van meer dan twee kilometer. Jawel, twee kilometer file voor een bakje aardbeien.