Weginspecteurs van Rijkswaterstaat mogen nu zelf vrachtwagenchauffeurs beboeten die met een te hoge vrachtwagen een tunnel naderen. De inspecteur hoeft dus niet meer te wachten tot de politie ter plaatse is om de boete uit te schrijven.
Vrachtwagenchauffeurs die met een te hoge vrachtwagen (hoger dan 4 meter) een tunnel naderen, kunnen hiervoor een boete krijgen van tussen de 470 en 1000 euro. De hoogte van vrachtwagens wordt ruim voor de tunnel gemeten door een hoogtemeter. Als de chauffeur niet via een afrit de snelweg verlaat maar doorrijdt, wordt de tunnel gesloten en komt een weginspecteur van Rijkswaterstaat naar de chauffeur toe. Waar die voorheen moest wachten op de politie die de boete kon geven, mag de inspecteur dat nu zelf doen.
TLN vindt dit een goed idee. Want hoe sneller die boete is uitgeschreven, hoe sneller al het verkeer weer kan doorrijden. Of het leidt tot minder vrachtwagens die doorrijden na een hoogtemelding, is echter de vraag. TLN wil graag fotoborden bij tunnels waar het vaak misgaat. Die laten een foto zien van het voertuig dat volgens het signaleringsysteem te hoog is, zodat het vóór de tunnel de weg kan verlaten. Want vaak weet een chauffeur niet dat het zijn of haar vrachtwagen is die de hoogtedetectie heeft doen afgaan. En niet de vrachtwagen die vóór of achter hem of haar rijdt. Met zo’n fotobord ondervang je dit probleem.
Het beboeten van chauffeurs met een te hoge vrachtwagen is niet de enige extra bevoegdheid die weginspecteurs erbij kregen. Vanaf vandaag mogen ze ook een boete uitschrijven voor rijden over de vluchtstrook. Sinds 2015 mogen weginspecteurs ook al boetes geven voor het negeren van rode kruisen en het ten onrechte parkeren op de vluchtstrook.