Onlangs werd een ondernemer van een grotere onderneming gevraagd naar zijn herinneringen aan het afgelopen jaar. “Een ding wat ik heb geleerd, is wat minder krampachtig vast te houden aan de langere termijn doelen”, was zijn mening. “Corona heeft nog eens laten zien dat wat je ook bedenkt, er altijd iets tussen kan komen”.
Natuurlijk is de vaststelling op zich waar. Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een plan of doel niet uitkomt. Maar, om dat als excuus te gebruiken?
Het punt is namelijk dat ondernemers met een bedrijfsplan veel succesvoller zijn, dan ondernemers zonder een bedrijfsplan.
Stap 1. Doe het samen
Als ondernemer is het belangrijk dat je weet wat je persoonlijke ambitie en je doelen zijn. Toch lukt het nooit om al die doelen in je eentje te realiseren. Daarom is het ook van belang dat je anderen betrekt in je doel of plan. Zodat ook zij enthousiast zijn om met jou aan de slag te gaan.
Stap 2. Wat is je echte drijfveer
Een doel hebben is één, maar weten ‘waarom’ is een ander verhaal. Het is de allesbepalende drijfveer waarom je wilt bereiken wat je wilt bereiken. Vaak is het ook deze ‘waarom’ die het verschil maakt met een willekeurige concurrent.
Stap 3. Wat gebeurt er in de wereld
Het is raadzaam om belangrijke ontwikkelingen in jouw markt te onderkennen en te beschrijven in je plan. Het laat niet alleen zien dat je een blik naar buiten hebt, maar het dwingt je ook zelf om actief te kijken welke ontwikkelingen invloed hebben op jouw bedrijf.
Stap 4. Stel doelen op die SMART zijn
Wanneer je je doelen gaat beschrijven, kan het helpen om dat te doen volgens het SMART principe. Wat dat betekent? S = specifiek, M = meetbaar, A = acceptabel, R = realistisch, T = tijdgebonden.
Wil je hulp bij het maken van een goed bedrijfsplan? Vraag het aan je OOvB bedrijfsadviseur.