Er zijn nog altijd een groot aantal ondernemers die het lastig vinden om te profiteren van online mogelijkheden om hun bedrijf te laten groeien. Eén van de belangrijkste oorzaken is de onbekendheid met de mogelijkheden.
Natuurlijk weet vrijwel iedereen dat email onmisbaar is. En ook een website is meestal wel aanwezig. Toch is dat vaak niet voldoende. Sterker nog, in een groot aantal gevallen – vooral bij ondernemers die zaken doen met andere bedrijven – is de website van een niveau dat eerder afbreuk doet, dan een bijdrage levert. En emails? Een groot aantal ondernemers maakt geen gebruik van een email nieuwsbrief? Een gemiste kans.
Welke stappen zijn te nemen?
Stap 1. Het start met bewustwording.
Een goede website draagt bij aan de professionaliteit van je bedrijf. Binnen 1 tel oordeelt een bezoeker over een website. De uitstraling van je website dient dus te voldoen aan het verwachtingsniveau van je klanten. Kijk maar eens naar enkele websites van concurrenten die heel goed bekend staan in de markt. Grote kans dat je ook een website ziet waarin serieus geïnvesteerd is.
Stap 2. Weet wat je wil bereiken met je online inzet.
Heb je veel terugkerende klanten? Zorg er dan voor dat je klanten kunnen ‘inloggen’ in een klantomgeving waar ze bijvoorbeeld gemakkelijk orders kunnen plaatsen of specifieke vragen kunnen stellen. Stem dan ook je online communicatie, zoals het uitsturen van relevante emails, af op de wensen en behoeften van je klant.
Stap 3. Besteedt tijd en kennis aan je online activiteiten.
Net zoals je voor je financiële en fiscale zaken een beroep doet op specialisten, is het ook voor je online activiteiten wenselijk dat je je laat adviseren door mensen met ervaring en kennis. Bovendien is het wenselijk dat je de beschikking hebt over mensen die tijd en aandacht kunnen geven aan de online communicatie met je klanten en prospects.
Stap 4. Elke dag een beetje beter.
Een bekende valkuil is dat wanneer eenmaal wordt gekozen voor online ‘vernieuwing’, de verwachtingen te hoog worden gesteld. Dat leidt meestal tot vertragingen bij de realisatie van bijvoorbeeld een website, of bij de ontwikkeling van emails. Belangrijker is het dat je vooral van start gaat. Online zakendoen en communiceren kun je namelijk elke dag verbeteren.