Het gaat goed met het vrouwelijk ondernemerschap. Volgens het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) is het aantal vrouwelijke ondernemers de afgelopen 10 jaar gegroeid met 60% naar een aantal van ruim 700.000. Met het stijgende aandeel van vrouwelijke ondernemers, stijgt ook het vrouwelijke aandeel bij de te koop staande bedrijven.
Volgens een groot Nederlands overnameplatform wordt op dit moment bijna 1 van de 5 (17%) te koop staande bedrijven gerund door een vrouw. Nog maar 4 jaar geleden was dit percentage slechts 4%. De aangeboden bedrijven met een vrouwelijke eigenaar zijn weliswaar nog beperkt van omzet. Met een gemiddelde omzet van 350.000 euro steken ze nog schril af tegen de gemiddelde omzet van alle aangeboden bedrijven, die uitkomt op 875.000 euro. Verder zou je kunnen zeggen dat de bedrijfsactiviteiten een ‘vrouwelijk’ profiel hebben. Zoals food- en cosmetica webshops, catering, kinderopvang en schoonheidssalons, of detailhandel in sieraden, mode en wellness. Opvallend is ook dat vrouwen meer hulp en advies inroepen bij het verkoopproces van het bedrijf. Daar waar mannen ervan overtuigd zijn dat ze zelf een verkoopprofiel kunnen opstellen en ook een sterke overtuiging hebben bij de waarde van hun bedrijf, roepen vrouwelijke bedrijfseigenaren liever de hulp in van een specialist.