Zorgverzekeraars moeten voortaan per zorgaanbieder op hun website aangeven of zij een omzetplafond hebben afgesproken. Ook moeten zij op hun website bekend maken als het omzetplafond bij een zorgaanbieder bereikt is of bekend is wanneer dit zal gebeuren.
Zorgverzekeraars moeten voortaan per zorgaanbieder op hun website aangeven of zij een omzetplafond hebben afgesproken. Ook moeten zij op hun website bekend maken als het omzetplafond bij een zorgaanbieder bereikt is of bekend is wanneer dit zal gebeuren. Daarnaast vindt de NZa dat zorgverzekeraars inzichtelijk moeten maken welke polissen in hun aanbod overeenkomen.
Dat heeft de Nederlandse Zorgautoriteit besloten in de Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraard aan consumenten (TH/NR-017). In deze regeling staat aan welke minimale eisen de informatievoorziening aan consumenten moet voldoen. Wij vinden het belangrijk dat mensen weten bij welke zorgaanbieder zij terecht kunnen als zij zorg nodig hebben. Daarom moeten mensen vooraf weten of er sprake is van een omzetplafond en welke gevolgen dit mogelijk voor hen heeft.
Zorgverzekeraars hebben de wettelijke taak om de zorgkosten in de hand te houden. Een van de manieren om dat te doen is met aanbieders afspreken hoeveel patiënten ze per jaar mogen behandelen. Ze spreken dan een maximum budget af, een zogenoemd omzetplafond. Als dit maximum budget op is, krijgen ziekenhuizen de behandeling van nieuwe patiënten niet langer vergoed. Sommige ziekenhuizen hebben een doorleververplichting afgesproken. Dat betekent, dat nieuwe patiënten nog wel welkom zijn. Er staat dan alleen geen vergoeding van de zorgverzekeraar tegenover. Zonder doorleververplichting nemen zorgaanbieders geen nieuwe patiënten van deze zorgverzekeraar aan. Wij vinden het belangrijk dat mensen weten hoe dit zit voor de aanbieders waar zij graag naartoe willen. Zo kunnen zij hier rekening mee houden bij het kiezen van hun polis.
In de nieuwe regeling hebben wij ook opgenomen dat zorgverzekeraars hun verzekerden via hun website informeren bij welke zorgaanbieders zij wel terecht kunnen als een omzetplafond is bereikt. Wij merkten dat er soms verwarring optreedt in de communicatie tussen zorgverzekeraar, zorgaanbieder en de patiënt/verzekerde. Daarom verwachten wij van zorgverzekeraars en zorgaanbieders dat zij afspraken maken over het informeren van de patiënten/verzekerden na een omzetplafond. Daarin staat onder andere voor welke groep patiënten het geldt en voor welke groepen patiënten nog wel zorg beschikbaar is.
We constateren in de monitor zorgverzekeringen 2019 dat zorgverzekeraars veel (nagenoeg) gelijke polissen aanbieden. Dat maakt het voor mensen moeilijker om een keuze te maken. Wij vinden het belangrijk dat burgers op de hoogte zijn van andere, bijna gelijke, polissen. Hierdoor kunnen zij een juiste keuze maken. Daarom moeten zorgverzekeraars in het schriftelijk informatiepakket voortaan een overzicht van gelijke of nagenoeg gelijke polissen opnemen. Dit overzicht inclusief de premies moeten zij ook plaatsen op een direct zichtbare plek op de website. Zo kunnen mensen direct zien of hun zorgverzekeraar een vergelijkbare polis aanbiedt tegen een lagere premie. Deze informatie kunnen zij meewegen in hun beslissing over een zorgverzekering.