MKB-Claim heeft een unieke koppeling met de RDW-database ontwikkeld. Daarmee kunnen gedupeerde bedrijven, die door verboden prijsafspraken van het truckkartel schade hebben geleden, het eigendom van hun trucks aantonen.
Met behulp van de koppeling kan een historisch overzicht van alle vrachtwagens van het bedrijf worden opgevraagd. Dit is noodzakelijk bewijsmateriaal om het teveel betaalde op vrachtwagenfabrikanten zoals DAF te kunnen verhalen.
Veel ondernemers bewaren hun administratie voor een periode van zeven jaar, waardoor ze het eigendom van de trucks over de kartelperiode (1997-2011) niet meer kunnen bewijzen. Daardoor dreigen bedrijven een compensatie van circa 16.400 euro per truck mis te lopen. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Onze ervaring is dat tachtig procent van de ondernemers niet alle facturen meer heeft uit de periode van het truckkartel.
Wij bieden nu een oplossing voor dit probleem door een samenwerking met dataleverancier VWE. Met de eigendomshistorie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer staat de claim van de ondernemer onomstotelijk vast. Een hele belangrijke stap in de bewijsvoering van de Truckkartelclaim.”Alle deelnemers aan de Truckkartelclaim kunnen van deze service gebruik maken.
Grote truckfabrikanten als DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes Benz) maakten in de periode vanaf 1997 tot en met 2011 verboden prijsafspraken. Hierdoor betaalden ondernemers uit de transport- en logistieksector jarenlang gemiddeld € 16.400 per truck te veel, inclusief wettelijke rente en te veel betaalde verzekeringspremies. Het truckkartel werd in 2016 vastgesteld en beboet door de Europese Commissie. De procedure om schadevergoeding te eisen voor de gedupeerde ondernemers loopt inmiddels. Ondernemers kunnen nog steeds meedoen en zich gratis aanmelden bij MKB-Claim.
Bron: www.transport-online.nl