Bij maar liefst 65% van alle organisaties binnen de zakelijke dienstverlening, blijkt dat het leer- en ontwikkeltraject een vast onderdeel is bij beoordelings- en functioneringsgesprekken. In 60% van de gevallen betekent het ook dat het wel of niet halen van opleidingsdoelen effect heeft op de carrière. Dit is hoger dan in elke andere branche.
In vergelijking met enkele jaren geleden blijkt dat het ontwikkelen hoger op de agenda staat. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor de individuele werknemer omdat die er direct iets mee kan winnen in de vorm van bonussen, premies of een salarisverhoging.
Naast de voordelen voor medewerkers, heeft het toenemende belang van ‘leren en ontwikkelen’ ook een ander effect. Immers komt het ook steeds vaker voor dat medewerkers die niet voldoende ontwikkelen te horen krijgen dat hun carrière bij de betreffende onderneming ten einde komt.
Volgens een onderzoek van studytube durven steeds meer ondernemingen een leerplan als uitgangspunt te nemen bij de beoordeling van medewerkers.