De getallen van besmettingen, de mensen die op de IC belanden en het aantal mensen dat overlijdt aan de gevolgen van corona, wordt dagelijks gedeeld via alle nieuws- en actualiteitsprogramma’s. Onlosmakelijk aan deze cijfers, zijn de sombere verwachtingen over onze economie.
Daar waar ondernemers in bepaalde sectoren somberder en wanhopiger worden, zijn er andere sectoren waar de verwachting juist positiever wordt.
Dankzij de stevige steunpakketten van onze overheid, kunnen veel ondernemers nog door. Echter, de impact van corona, noodzaakt elke ondernemer om na te denken over de toekomst. Niet alleen met de vraag; ‘hoe overleef ik deze crisis?’, maar ook; ’hoe kan ik sterker uit deze crisis komen?’
De vrijwillig coronagezant Feike Sijbesma (oud CEO van DSM) heeft het in zijn praatjes bij de verschillende talkshows niet alleen over de inkoop van mondkapjes en coronatesten. Ook spreekt hij regelmatig uit dat innovatief ondernemerschap juist nu het verschil gaat maken tussen ‘meedoen’ en ‘achterblijven’. Dezelfde boodschap sprak professor Eijffinger ruim een week geleden uit in een uitvoerig interview. Zijn boodschap is doorspekt met hoop en vertrouwen. “De coronacrisis zal leiden tot meer welvaart en vernieuwing”, zo spreekt hij uit.
Hij zegt er wel iets bij! MKB ondernemingen met een verouderd bedrijfsmodel zullen geen bestaansrecht hebben. Dus het is vooral vernieuwen om te kunnen overleven.
Door de impact van het coronavirus gaan bepaalde ontwikkelingen veel sneller dan ooit. Vertegenwoordigers ontdekken dat dankzij videobellen ook prima contact te onderhouden is met klanten. Restauranthouders starten met thuisbezorgservices. Voorraadhoudende groothandels gaan voor hun klanten direct bezorgen bij eindklanten.
De boodschap van Eijffinger is dan ook, “blijf kansen zien en wacht niet te lang om je bedrijfsmodel aan te passen”.
Wil je als ondernemer sparren over de toekomst van je bedrijf? Praat er eens over met een OOvB bedrijfsadviseur.