Impact van social media

Vanuit onze brancheorganisatie kwam onlangs een mooi artikel naar voren over de impact van social media voor horecaondernemers. In dit artikel is beknopt beschreven hoe je als horecaondernemer het beste kan omgaan met reacties op internet en social media en waar eventuele kansen en valkuilen liggen.

Een negatieve online review is niet erg, alleen hoe ga je hier als ondernemer mee om. In alle bedrijven gaat er vast wel een keer wat mis, maar wanneer je daar eerlijk over bent zullen mensen dit eerder accepteren. De meeste mensen zijn er ook niet op uit om negatieve recensies te plaatsen, maar doen dit op het moment dat ze zich niet gehoord of serieus genomen voelen. Een klant kan dus meer gezien worden als een kans om zaken te verbeteren, al dan niet in overleg met de klager.

In het artikel staat ook opgenomen hoe het beste gereageerd kan worden op online reviews, dit kan op onder andere de volgende manieren:

  • Reageer op alle artikelen, ook op positieve. Zo zorg je voor een interactie op de social media.
  • Neem een klacht serieus en reageer op korte termijn. Wanneer er geen reactie komt of de verwachting is dat dit toch niet gelezen wordt kan het zijn dat er een discussie op gang komt die de onderneming niet ten goede komt. Wanneer je op een korte termijn reageert heeft de klager eerder het gevoel zich gehoord te voelen.
  • Reageer dus op een klacht, maar ga geen discussie. Neem persoonlijk contact op met de klant door te reageren op het bericht of het mogelijk is om telefonisch contact op te nemen of iets dergelijks.
  • Leer van anderen, kijk hoe andere ondernemers dit proces behandelen.

Daarnaast is het natuurlijk veel leuker om positieve reacties te ontvangen, maar hoe krijg je dat voor elkaar. In het geval van Facebook werkt het zo dat wanneer mensen reageren op de pagina of berichten deze berichten eerder in hun overzicht ontvangen. Wanneer er dus meer reacties komen, zal de pagina vaker naar voren gaan komen. Hoe je dit kan doen? In het artikel stonden hierover ook een aantal tips:

  • Reageer altijd op positieve en leuke reacties, de aandacht voor je pagina of bericht zal hiermee groeien.
  • Plaats artikelen met visualisaties, deze worden over het algemeen veel beter gelezen.
  • Houd bericht kort of plaats juist een lang bericht, zonder het gebruik van een links.
  • Sluit af met een vraag, om zo een interactie te creëren.
  • Gebruik emoji’s, dit is laagdrempelig en creëert een gevoel van een sociaal en benaderbare onderneming.

Hopelijk hebben wij van OOvB hier voor u wat kansen beschreven om zo het bereik op social media te vergroten.

Bron: SRA.nl