Of het nu komt omdat we gezonder willen eten? Omdat we niet meer kunnen genieten van een restaurantbezoek? Of, omdat we liever niet naar de relatief drukke supermarkt willen? Feit is dat de speciaalzaken hun omzet tijdens de coronacrisis zien toenemen.
Bij het Food Service Instituut Nederland merken ze dat vooral nieuwe consumentengroepen de speciaalzaak ontdekt hebben. Waren het voorheen vooral ouderen die de toegevoegde waarde van de speciaalzaak waardeerden, zo lijken nu ook de jongeren en jonge gezinnen een voorkeur te ontwikkelen voor de aandacht en de kwaliteit die zo kenmerkend is voor een speciaalzaak.
Volgens de brancheorganisatie is er wel een duidelijk verschil te merken tussen de verschillende speciaalzaken. Die ondernemers die een gevarieerd assortiment aanbieden, inspelend op de vraag en behoefte van de nieuwe klantengroepen, die zijn vooral succesvol. Het voorbeeld dat genoemd wordt is een groenteboer die nu verse yoghurt met vers fruit erin aanbiedt. Ook het gebruik van online kanalen, zoals website, webshop en actieve emailmarketing, maakt een verschil, aldus de branchevereniging.
Ook vanuit OOvB willen we je vooral aanmoedigen om dus vooral je kansen te blijven zien en bereidheid te tonen om je extra in te zetten voor je klanten.