Europese toezichthouders onderzoeken online marktplaats Shein wegens mogelijke schending van EU-consumentenregels. Het onderzoek, gecoördineerd door de Europese Commissie, richt zich op misleidende praktijken. Shein, een populair Singaporees bedrijf met Chinese roots, wordt beschuldigd van het verkopen van namaakproducten en oneerlijke marketingtechnieken. Vorig jaar eiste de EU-bewijs dat Shein geen nepgoederen aanbiedt en geen consumenten misleidt of gevoelige data gebruikt voor gepersonaliseerde aanbiedingen.

Tegelijkertijd wil de EU de toestroom van goedkope, veelal Chinese pakketjes beperken. Veel producten van buiten de EU voldoen niet aan Europese kwaliteitsnormen, wat risico’s kan opleveren, bijvoorbeeld bij speelgoed. Online platforms worden ook verdacht van het creëren van kunstmatige schaarste en misleidende kortingen.
Eerder opende de EU een soortgelijk onderzoek naar Temu, een andere Chinese webwinkel, vanwege illegale verkooppraktijken en twijfelachtige omgang met klantgegevens. De Commissie blijft scherp toezien op online handelsplatformen die EU-wetgeving mogelijk overtreden.