Zo’n 80% van het dagelijkse woon-werkverkeer vindt plaats binnen een ‘range’ van 20 kilometer. Tal van experts hebben zich gebogen over mobiliteitsoplossingen die een alternatief voor de auto kunnen zijn. De fiets staat in deze oplossingenrijtjes vaak in de top 3.
Autorijders zullen al snel komen met tegenargumenten als tijd en ‘weer’. Maar met de opkomst van de elektrische fiets wordt de factor tijd steeds kleiner. Vooral bij e-bikes die een stevige snelheid halen (speedbikes). Ook de overheid is positief over het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer. Zozeer zelfs dat ze een fiscale stimuleringsregeling hebben bedacht om de aanschaf van een e-bike van de zaak nog aantrekkelijker te maken.
Als je er al eens over twijfelde om een e-bike aan te bieden aan je medewerkers? Dan helpen misschien de onderstaande argumenten.
- De fiscale bijtelling voor privégebruik van een leasefiets bedraagt 7%. Dus bij een fiets van 2000 euro, wordt 140 euro (=7%) bij het inkomen geteld.
- Het ziekteverzuim van ‘fietsers’ is ruim 10% lager dan bij niet fietsers.
- De parkeerruimte voor fietsen is aanmerkelijk lager dan bij auto’s. Deze ruimtebesparing levert gemiddeld 1000 euro per jaar op.
- Een e-bike heeft een CO2 uitstoot van 3% ten opzichte van een auto.
- Een e-bike fietser gebruikt zo’n 200 tot 300 calorieën per uur. Gezond bezig dus.
Dus? Een e-bike is zo’n slecht idee nog niet.