Voorspellers zijn er te kust en te keur. En we luisteren er graag naar. Of het nu gaat om het voorspellen van de aantallen coronabesmettingen, de verwachte zetelwinst van een politieke partij of de stand van de beurskoersen.
In ‘onze’ onzekerheid klampen we ons graag vast aan die voorspellers die ofwel een positief vooruitzicht schetsen, of die een beeld schetsen dat aansluit op onze eigen verwachting. Het gevoel ‘gelijk te hebben’ geeft immers ook zekerheid.
Maar het ‘voorspellen’ blijkt helemaal niet zo betrouwbaar. Dat is op zich niets nieuws. Toch blijkt er een algemeen besef te komen dat je maar beter niet al teveel dient te vertrouwen op voorspellers.
Zo zijn pensioenfondsen – die grote vermogens beheren – allang afgestapt om te luisteren naar beursanalisten en vertrouwen ze meer in de geautomatiseerde spreiding van indexfondsen (om maar eens een voorbeeld te noemen). En ook topeconomen varen minder op wijsheid van enkele ‘zieners’, maar kiezen ervoor om uit te gaan van enkele verschillende mogelijkheden.
Als ondernemer is het verstandig om hetzelfde te doen. Natuurlijk kan het zijn dat jouw ondernemersinzicht en intuïtie je het succes heeft gebracht. Toch is het vaak meer geluk dan wijsheid. Hoe jammer dat ook kan klinken.
Topadviseurs van McKinsey hameren erop dat je als ondernemer een aantal scenario’s in de kast dient te hebben liggen. De complexiteit van onze wereld, en de mate waarin bepaalde factoren invloed hebben op uiteindelijk ook ‘jouw’ bedrijfsvoering, maken het onmogelijk om op basis van ervaring en inzicht alleen een toekomstvoorspelling te kunnen doen.
Slimmer is het, volgens hen, om uit te gaan van meerdere scenario’s waaraan je ook direct een plan van actie kunt koppelen.
Met de huidige onzekerheid van de corona-effecten is dat belangrijker dan ooit.
Ben je eraan toe om ook voor jouw onderneming aan scenarioplanning te gaan doen? Praat er eens over met je OOvB bedrijfsadviseur.