De Monitor Creatieve Industrie 2023 onthult een verschuiving in de Nederlandse creatieve sector. Traditioneel floreerden grote steden, met name Amsterdam, als centra voor creativiteit. Recent echter, verspreiden banen zich meer naar kleinere steden, mede door nadelen in grote steden zoals hoge woonkosten en beperkte bedrijfshuisvesting.
De sector toonde veerkracht na de coronacrisis, geholpen door overheidssteun, en realiseerde een opmerkelijke groei. Tussen 2019 en 2022 groeide de sector jaarlijks met 2,9%, wat resulteerde in 390.000 banen in 2022, tegenover een algemene jaarlijkse banengroei van 1,6%. Vooral de creatieve zakelijke dienstverlening, met design als uitblinker, droeg bij aan deze groei.
Creativiteit wordt steeds meer een economische drijfveer. Het aantal creatieve professionals, zowel binnen als buiten de sector, neemt toe. Dit benadrukt het toenemende belang van creativiteit in de Nederlandse economie. De toegevoegde waarde van de sector groeide ook sneller dan de totale economie, met een jaarlijkse toename van 4,2% tegenover 3,4% in de periode 2019-2022, resulterend in een totale waarde van bijna 21 miljard euro in 2022.
Bovendien blijft het aantal zelfstandigen in de sector stijgen; in 2022 was 52% van de banen in de creatieve industrie freelance. Kunst en cultureel erfgoed hebben het hoogste aandeel ZZP’ers, gevolgd door creatieve zakelijke dienstverlening en de media- en entertainmentindustrie. Deze ontwikkelingen tonen een dynamische en groeiende sector, met creativiteit als kern van de Nederlandse economische vooruitgang.