Een televisie om het EK op groot scherm te kunnen kijken. “Van 799,- voor 599,-“. Je kent het wel. Geweldige voordeeltjes om ons als consument te verleiden om toch maar vooral snel overstag te gaan. En, misschien dat jij als ondernemer ook wel eens denkt om een aantrekkelijk prijsvoordeel te gebruiken om een potentiële klant te overtuigen.
Toch waarschuwt de Consumentenbond tegen een aantal van deze praktijken. Want uit onderzoek blijkt dat een groot aantal van deze prijsstuntende reclames eerder thuishoren in de categorie ‘misleiding’ dan in ‘eenmalig voordeel’. Zo blijkt namelijk dat in veel gevallen de “van” prijs nooit heeft bestaan. Er wordt dus een prijsvoordeel gesuggereerd dat helemaal niet waar is. Misleiding, zegt de consumentenbond.
Retailers als BCC en Expert maken zich er veelvuldig schuldig aan, zegt de Consumentenbond. De consumentenbond is ook positief. Zo geeft zij aan dat een bedrijf als Wehkamp, eerder een veelvuldig ‘overtreder’, juist de laatste tijd geen misleidende acties meer communiceert.
Ben je zelf als retailer actief, of met een webwinkel, let dan op of je je niet schuldig maakt aan misleiding. Uiteindelijk kost de negatieve publiciteit meer, dan dat de korte actie oplevert.