Superbelegger Warren Buffet staat bekend om zijn ‘nee’ zeggen. Tegen vrijwel elk voorstel of kans zegt hij nee. Zijn argument? Je moet alleen maar ja zeggen tegen dingen die uitzonderlijk goed zijn, die je begrijpt én die je aandacht kunt blijven geven. Daar zit natuurlijk veel wijsheid in. Misschien is het zelfs de reden waarom zoveel kansen uiteindelijk eindigen in een mislukking.
Jeff Bezos – de oprichter en eigenaar van Amazon – denkt er iets anders over. Hij is namelijk van mening dat je niet al te moeilijk moet doen voordat je een besluit neemt. Wel vindt hij dat je het besluit goed moet ‘volgen’. Daarmee bedoelt hij dat je de effecten van het besluit moet monitoren én dat je dient bij te sturen als dat nodig is. Zijn ervaring is het dat veel teveel tijd wordt besteed aan de mogelijke uitwerkingen van bepaalde besluiten, terwijl je toch nooit precies weet wat het werkelijke effect is. Al die nutteloze tijd – aldus Bezos – kun je beter besteden aan de aandacht voor de effecten.
Al dat nadenken over mogelijke gevolgen en effecten leidt tot vertraging en uitstel waarmee de snelheid uit een bedrijf wordt gehaald. Hij gaat er dan ook prat op dat Amazon nog altijd in staat is om een nieuwe dienst of service in sneltreinvaart op de markt te brengen. Daarmee houdt Amazon de snelheid van een startup bedrijf, zo beweert Bezos.
Misschien dat de volgende 3 regels van Bezos ook jouw beslissingsvermogen kunnen versterken.
- Denk niet alleen in hoeveelheid informatie, maar denk ook in tijd. Dus, als je een periode van 2 weken hebt om een besluit te nemen? Kijk dan eens na 1 week hoe je er tegenaan kijkt. Misschien dat je al voldoende overtuigd bent om een besluit te kunnen nemen.
- Maak een lijstje van de belangrijkste beslissingscriteria. Is 70% gehaald? Ga er dan voor.
- Vraag iemand die jij verstandig acht om een oordeel te geven voor jouw ‘uitdaging’. Vraag hem of haar ook wat nog ontbreekt om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.