Adviseur en mentor helpt ondernemers verder

Een frisse blik van buiten blijkt een effectieve manier om ondernemers een zetje in de goede richting te geven. Een conclusie die niet is ingegeven op basis van onderbuikgevoel, maar gebaseerd op een onderzoek van dr Suzanne Janssen van de Universiteit Twente.

Adviseur en mentor helpt ondernemers verder

In haar onderzoek onderscheidt ze twee soorten van mentors. Enerzijds is er de mentor die aandacht heeft voor de zakelijke prestaties, anderzijds zijn er mentors die vooral aandacht hebben voor de psychosociale factoren, de mentale uitdagingen waarmee je als ondernemer te maken hebt.

Volgens onderzoekster Janssen zijn het vooral psychosociale eigenschappen die invloed hebben op de mate waarin ondernemers succesvol zijn. Alleen maar aandacht hebben voor omzet en winst is niet voldoende. Een mentor die dus ook aandacht heeft voor de psychosociale eigenschappen is heel belangrijk.

In de praktijk komt het niet zo vaak voor dat een mentor zowel zakelijk als psychosociaal een helpende hand biedt. Janssen geeft aan dat het heel gebruikelijk is om te kiezen voor twee of meer mentoren, waarbij de intensiteit en frequentie van gesprekken heel wisselend kan zijn. Bovendien hoeven mentoren lang niet altijd ‘betaalde’ adviseurs te zijn. Het gaat erom dat je als ondernemer vertrouwen dient te hebben in je mentor. Dat je je verhaal kwijt kunt, aldus de onderzoekster.

 

Wil jij eens sparren met een mentor? Maak gebruik van het netwerk van je OOvB bedrijfsadviseur. Voor contact klik hier.