“Om gek van te worden”, zegt de oudere medewerker. “Die jongste medewerkers zijn zo bijdehand en ze denken voor elk probleem meteen een oplossing te hebben”. Vraag je het daarentegen de jonge medewerkers, dan zal het antwoord iets zijn in de trant van; “Die ouderen op kantoor lijken wel uitgeblust. Op elk nieuw idee hebben ze de kritiek dat het zo gemakkelijk niet is.”
Misschien herken je er wel iets van? Het is dan ook één van de grootste uitdagingen bij bedrijven met verschillende leeftijdsgeneraties op de werkvloer. Onbegrip. Het resultaat is dat leeftijdsgenoten samenklonteren en met elkaar optrekken en hun vooroordeel alleen maar versterkt zien.
En dat terwijl de samenwerking tussen de verschillende leeftijdsgroepen juist een sterkte kan zijn. Bij een grotere IT dienstverlener hebben ze het opgelost door ouderen en jongeren bewust door elkaar te zetten. En ook bij projectteams wordt gekeken of de verschillende leeftijdscategorieën goed vertegenwoordigd zijn. De positieve effecten zijn merkbaar. Het ‘gedwongen’ samenwerken leidt tot meer begrip en er wordt beter geluisterd naar elkaars argumenten. Het resultaat is dat energie samenkomt met waardevolle ervaring.
Dus, misschien is het ook voor jouw bedrijf van toepassing om jongeren en ouderen bewust te laten samenwerken.